۱۴۰۱ اسفند ۴, پنجشنبه

ابر روان کننده بتن چیست؟ قوی ترین روان ساز و کاهنده آب بتن

 محصول ابر روان‌کننده بتن یکی از مواد مکمل و افزودنی های شیمیایی بتن است که نسبت مصرف آب به بتن را به شدت کاهش می دهد و کاهنده آب بتن است.

ابر روان‌کننده بتن از نسل سوم روان‌کننده های بتن و مواد کاهنده آب بتن است که بر پایه کربوکسیلات ساخته می شود.
از این محصول برای ساختن بتن پر مقاومت، بتن خود تراکم و بتن آب بند استفاده می شود.

این محصول با جذب در ذرات سیمان و باز کردن کلوخه های آن ها کمک می کند تا واکنش هیدراتاسیون به شکل بهتری انجام شود.

 
کاهش آب درون بتن و کاهش مصرف آب نسبت به سیمان مصرفی یکی از عملکرد های ابر روان‌کننده بتن است. این افزودنی کاهنده شدید آب بتن است.

یکی از تفاوت های ابر روان‌کننده بتن با روان‌کننده بتن معمولی و فوق روان‌کننده بتن در حجم مصرف آن است. برای مثال تنها یک دبه از این محصول می تواند برای روان کردن حجم زیادی از بتن معادل یک کامیون حمل بتن استفاده شود.

 
اسلامپ بتن نشان دهنده میزان روانی بتن است، محصول ابر روان‌کننده بتن می تواند عدد اسلامپ بتن را به 20 برساند و تا جایی که امکان دارد بتن را روان و به حالت مایع تبدیل کند.

این افزودنی ذرات بتن را باز می کند و جلوی انباشته شدن بتن بر روی یکدیگر را می گیرد. این ماده با ایجاد یک بار الکتریکی همنام در بین ملوکول ها و ذرات سیمان، آن ها را از یکدیگر دور می کند و از جذب شدن و چسبیدن ذرات سیمان جلوگیری می کند.

 
میزان دقیق استفاده از این ماده باید در شرایط بتن ریزی و محیط کار مشخص شود. درصورت استفاده بیش از حد از این محصول بتن دچار آب انداختگی و جداشدگی می شود و ممکن است بتن ناگیر شود.
همچنین استفاده بیش از حد از این افزودنی در بتن حباب هوا ایجاد می کند و در نتیجه مقاومت بتن کاهش می یابد.

در شرایط عادی میزان مصرف این محصول تقریبا 0.5 درصد وزن سیمان مصرفی است و قبل از بتن ریزی عملیات اختلاط بتن باید به خوبی انجام شود.
 
این افزودنی یکی از مواد مهم مکمل بتن است و مقاومت بتن را در برابر ضربه، فشار های خمشی و کششی افزایش می دهد و از سایش و آسیب به بتن جلوگیری می کند.

همچنین این محصول مقاومت بتن را در برابر یون های مخرب و خورندگی توسط مواد اسیدی و بازی افزایش می دهد.

آسان شدن پمپ پذیری بتن برای مسیر های طولانی و جلوگیری از جمع شدگی بتن، کاهش زمان و هزینه ویبره و اجاره دستگاه ها و تجهیزات بتن ریزی از دیگر مزایای این افزودنی است.

ابر روان‌کننده بتن حتما باید پس از افزودن سیمان به مخلوط بتن اضافه شود زیرا این ماده با ذرات سیمان واکنش نشان می دهد و اگر پس از افزودن شن و ماسه به بتن اضافه شود، این ماده جذب ماسه و سنگ‌دانه ها می شود و خاصیت خود را از دست می دهد.
به عبارتی ابتدا باید شن و ماسه و آب ریخته شود و سپس سیمان و مقداری ابر روان‌کننده بتن با مخلوط آب به بتن اضافه شود
 
افزایش اسلامپ بتن بدون افزودن آب یکی از ویژگی های مهم این افزودنی بتن است. کاهش مصرف آب به بتن تا 40% امکان‌پذیر است. به عبارتی مصرف آب در ساخت و ساز تقریبا به نصف میرسد.

ابر روان‌کننده بتن پایه کربوکسیلات امکان ساختن بتن خود متراکم را فراهم می کند، این نوع بتن به ویبره و انرژی کمتری برای تراکم و پخش شدن نیاز دارد.

 

این محصول برای تولید بتن آماده، بتن پیش تنیده و قطعات پیش ساخته بتنی کاربرد زیادی دارد زیرا نفوذ پذیری بتن را افزایش می دهد و قالب بتن به خوبی پر می شود.

درصورت استفاده از این ماده برای تولید بتن، به سیمان کمتری نیاز خواهید داشت، استفاده زیاد از سیمان هزینه ساخت و ساز و ویژگی حرارت زایی بتن را به‌خصوص در هوای گرم بیشتر می کند و درنتیجه بتن دچار ترک می شود.

هنگامی که محل بتن ریزی پر از آرماتور و میلگرد است و سطح مورد نظر دارای شکاف ها و شیار های متعدد است ابر روان‌کننده به آسانی بتن را از این سطوح عبور می دهد و پخش می کند و بتن به دلیل نرم و مایع شدن می تواند به نقاط مختلف نفوذ کند.

اگر چه قیمت این افزودنی از روان‌کننده بتن معمولی بیشتر است ولی میزن مصرف آن هم کمتر است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سفارش ساخت تیزر تبلیغاتی و انواع کلیپ حرفه ای با قیمت ارزان

سفارش تیزر تبلیغاتی، کلید طلایی جذب مشتری در دنیای امروز، تبلیغات حرف اول را در جذب مشتری می‌زند. تیزرهای تبلیغاتی به عنوان یکی از موثرترین ...